Fijn werken

“Wat is dit toch fijn werken…”, mailt een opdrachtgever uit de regio Zwolle vaak. Voorheen schreef hij zelf alle teksten die binnen zijn bedrijf nodig waren. Urenlang was hij bezig met brieven, mailings en andere correspondentie, terwijl hij in de tussentijd ook producten had kunnen verkopen. Of op zijn minst producten had kunnen proberen te verkopen. Hij was echter bezig met een vak dat de zijne niet was.

Op een dag was het lichtje gaan branden. Hij belde mij op. Of ik even wilde langskomen. De man strooide een enorme hoeveelheid folders en brochures op tafel. “Er gaat hier nogal wat de deur uit…”, zei hij. De ondernemer vertegenwoordigt namelijk zes buitenlandse merken en allemaal behoeven ze natuurlijk enige marketing. Op papier, online en op alle andere mogelijke manieren. En dat kost tijd. Veel tijd.

Na die prettige kennismaking besloot de man om maar eens wat teksten mijn kant op te doen. Althans, hij stuurde steekwoorden en aan mij de taak om daar een mailing of brief van te maken. Dat lukte uiteraard. Je bent Tekstkenner of je bent het niet. Al snel voerde de man de hoeveelheid mails aan mij op. “Kun je hier even een mailing van maken?”, staat er dan. Of: “Er moet met spoed een brief uit…”

In negen van de tien gevallen heeft hij zijn bewerkte tekst binnen een dag, eigenlijk meestal binnen een halve dag, terug in zijn mailbox. “Wat is dit toch fijn werken…”, antwoordt hij dan regelmatig. De man richt zich eindelijk op zijn eigen werk en laat zijn nevenactiviteiten over aan anderen. Aan De Tekstkenner beter gezegd.